Veelgestelde vragen

Heb je vragen over Tasman Verzekeringen? Bekijk dan eerst onze veelgestelde vragen hieronder. Heb je daarna toch nog vragen? Stuur dan een email naar info@tasmanverzekeringen.nl of neem telefonisch contact op via 085 222 4805.

Ik heb al een reisverzekering voor de eerste tijd, kan ik de Tasman Verzekering laten aansluiten?

Nee, het is niet mogelijk om de Tasman Verzekering te laten ingaan op het moment dat jij je al in het buitenland bevindt. Een Tasman pakket is namelijk alleen geldig als deze voor de hele reisduur is afgesloten (heenreis, verblijf, terugreis). De ingangsdatum van je verzekering is dus altijd de dag van je vertrek en het is belangrijk dat je verzekering geldig is tot en met de dag dat je weer in Nederland aankomt.

Ik weet nu nog niet hoe lang ik precies op reis ga. Kan ik mijn verzekering verlengen?

Ja, je kunt je verzekering tussentijds bij ons verlengen zolang je verzekering nog niet verlopen is. Verlenging kun je telefonisch of schriftelijk (ook via e-mail) of via het formulier 'polis verlengen' op onze website aanvragen. We adviseren je echter om de verzekering direct al voor de langst mogelijk te verwachten duur van je reis af te sluiten. Omdat het eigen risico voor medische kosten opnieuw ingaat en omdat bekende of te verwachten kosten niet meer vergoed worden op het moment dat een verlenging ingaat. We hebben bovendien een aantrekkelijke premierestitutieregeling waarbij je de premie van elke resterende, hele maand kunt terugvragen als je eerder terug bent in Nederland dan je had gepland. Hiervoor dien je wel een bewijs te overleggen waaruit blijkt op welke datum je aankwam in Nederland (bijv. ticket, vliegschema, boarding pass). Op het totaalbedrag aan restitutie wordt éénmalig €15 aan administratiekosten ingehouden. Als er meer dan €5.000 aan vergoedingen is verleend vanuit het Tasman pakket vervalt het recht op premierestitutie bij vervroegde terugkeer in Nederland.

Ben ik ook verzekerd als ik tussentijds naar Nederland kom?

Ja, wanneer je de rubriek Medische kosten hebt afgesloten is een tussentijds bezoek in Nederland van maximaal 21 dagen standaard meeverzekerd.

Moet ik naast de Tasman Verzekering een ziektekostenverzekering in Nederland aanhouden?

Het is, in tegenstelling tot bij een gewone reisverzekering, niet noodzakelijk om naast de Tasman Verzekering een eigen ziektekostenverzekering aan te houden in Nederland. De rubriek Medische Kosten Volledig biedt namelijk een zogenaamde 'primaire' dekking voor ziektekosten. Het kan echter wel zo zijn dat je vanuit de Zorgverzekeringswet verplicht bent je ziektekostenverzekering door te laten lopen. Dan biedt de dekking Medische Kosten Aanvullend uitkomst als de dekking van je Basisverzekering in het buitenland te beperkt is.

Ik weet nu al dat ik in het buitenland medicijnen moet aanschaffen, wordt dat gedekt?

Nee, bekende of te verwachten kosten worden uitgesloten van de dekking (zoals ook periodieke controles bij de tandarts en inentingen). Mocht je echter pas tijdens je reis voor het eerst last krijgen, van bijv. hooikoorts, dan worden de medicijnen wel vergoed. Ook komen dergelijke kosten voor vergoeding in aanmerking wanneer er sprake is van onverwachte verergeringen en/of complicaties.

Kan ik de (medische) dekking van mijn Tasman Verzekering veranderen als deze al is ingegaan/ als ik al in het buitenland ben?

In principe kan de samenstelling van je Tasman Verzekering niet meer veranderd worden als de dekking al is ingegaan, dus ná de ingangsdatum of na je vertrek uit Nederland. Heb je dus bijv. een rubriek zoals Bagage of Rechtsbijstand niet meeverzekerd voor je vertrek en wil je dat alsnog doen als je al in het buitenland bent, dan is dat niet mogelijk. Andersom geldt hetzelfde: heb je een rubriek zoals Ongevallen of Aansprakelijkheid meeverzekerd vóór je vertrek en vind je dat tijdens je verblijf in het buitenland niet meer nodig? Het is niet mogelijk om rubrieken dan te schrappen of bij eventuele verlenging van je polis deze rubrieken niet meer mee te verzekeren.

Op deze regels zijn een paar uitzonderingen, die betrekking hebben op de dekking voor Medische Kosten:

Als je de rubriek “Medische Kosten Aanvullend” hebt meeverzekerd (als aanvulling op je Nederlandse Basiszorgverzekering) en tijdens je reis vervalt alsnog het recht op je Nederlandse Basiszorgverzekering, dan is het mogelijk om de dekking uit te breiden naar “Medische Kosten Volledig”. Voor de resterende duur van je verzekering betaal je dan de extra premie bij plus € 25 wijzigingskosten.

Heb je de rubriek “Medische Kosten Volledig” meeverzekerd bij het afsluiten van je Tasman Verzekering, omdat je er rekening mee hield dat het recht op je Nederlandse Basiszorgverzekering zou komen te vervallen? En blijkt vervolgens dat jouw Nederlandse zorgverzekering toch gewoon doorloopt tijdens je verblijf in het buitenland? In dat geval kun je de dekking wijzigen van “Volledig” naar “Aanvullend”, of naar helemaal geen medische dekking. Voor de resterende duur van je verzekering ontvang je het verschil in premie terug, minus € 25 wijzigingskosten.

Let op: als je er bij het afsluiten van de verzekering voor kiest om geen medische dekking mee te verzekeren, dan kan dat later ook niet meer worden toegevoegd. Dat geldt ook wanneer je ervoor kiest om tijdens je verblijf in het buitenland de dekking te wijzigen van “Medische Kosten Volledig” naar geen medische dekking. Aangezien een Nederlandse Basiszorgverzekering buitenlandse kosten vergoed tot maximaal 100% van de Nederlandse tarieven, is ons advies om in je Tasman Verzekering minimaal de rubriek “Medische Kosten Aanvullend” mee te verzekeren.

Voel je zélfverzekerd

Voel je zélfverzekerd

Bij uitstek geschikt voor werk, studie, een wereldreis of stage in het buitenland

Stel zelf je pakket samen

Verzeker dat wat je zelf nodig hebt met onze 6 dekkingen

Persoonlijk advies

Na jarenlange expertise adviseren we wat het beste bij jouw reisdoel past